Ademhaling te oppervlakkig? Ontspan je schouders en verleng je nek.

Let op je nek en schouders om goed te ademen

Wanneer we ademhalingsoefeningen leren, wordt ons vaak verteld om de schouders te naar beneden te houden en te ontspannen. Dat is zeker een belangrijk element. Als we onze schouders optrekken gaat ook het middenrif omhoog waardoor het moeilijker wordt om goed te ademen.

Breathing

De nekpositie is hiervoor ook van belang.

Als we onze kin naar voor uitsteken dan staan de nekwervels niet mooi op elkaar. De nekspieren verkorten of spannen zich op, wat dan weer maakt dat de schouders en het middenrif naar omhoog worden getrokken.

De volgende keer dat je een ademhalingsoefening doet, let niet alleen op het ontspannen van de schouders maar ook op het verlengen van je nek. Trek je kin lichtjes naar binnen om zo de nek te verlengen en de spieren te ontspannen. Dit helpt om de schouders naar beneden te houden en het middenrif te ontspannen.

Het kan zijn dat je spanning in de nek voelt als je dit doet omdat de nekspieren verkort zijn. Die spieren gaan dus niet noodzakelijk ontspannen aanvoelen in het begin. Dat maakt niet uit, blijf gewoon de oefening doen. Naarmate de spieren langer worden, zal de positie natuurlijker en ontspannender aanvoelen.

 

Een oefening die je specifiek voor je nek kan doen is de volgende:

  • Zit of sta rechtop. Trek je kin lichtjes naar binnen en stel je voor dat de kruin van je hoofd naar boven duwt, helemaal van de voeten.
    Hang de armen naast je lichaam en verleng de vingers naar beneden.
  • Het moment dat je de kin intrekt, de nek langer maakt en je vanuit je kruin omhoog duwt, reik je ook met de vingers naar beneden, in de tegengestelde richting. Hou dit een paar seconden aan.
  • Ontspan enkele seconden – niet te veel ontspannen, hou lichtjes de positie van de nek en armen en handen aan.
  • En opnieuw, strek je nek, kruin duwt omhoog en de vingers verlengen naar beneden.
  • Opnieuw ontspannen. Dan opnieuw uitrekken. Enzovoort.
  • Doe dit een paar minuten en let op hoe dit voelt. Misschien doet het pijn. Misschien voel je spanning in de nek, hoofd, schouders, enz. Misschien voelt het goed! Wat je ook voelt, alles is goed. Wees je er bewust van en laat het zijn.
  • Doe dit een paar keer door de dag, vooral als je veel zittend werk doet.

En wees bewust van je nekpositie! Terwijl je aan de computer zit, of in de auto, of wanneer je ademhalingsoefeningen doet, enz.

Wil je meer weten over goede houding en tips krijgen over hoe je eenvoudige oefeningen in je dagelijks leven kunt incorporeren? Neem contact met mij op voor groeps- of individuele training. Of kom naar een van mijn lessen of workshops.

Deze pagina is ook beschikbaar in: Engels

Andere blogartikelen die je mogelijk ook interessant vindt:

Geplaatst in Blog, Tai Chi Getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Reacties zijn gesloten.