Goede houding, belangrijk voor je rug, belangrijk voor je algemene gezondheid

Goede houding, betere rug

We weten allemaal dat in een goede houding je rug meer ontspannen is en de wervelkolom soepeler. De spieren in de rug ontspannen en je ervaart minder ongemak en pijn. En je ziet er ook beter uit als je rechtop staat en zit

Goede houding?

De wervelkolom draagt ​​ons gewicht. Op jonge leeftijd al ontwikkelen we gewoonten in het dagelijks leven. We zitten en staan vaak in dezelfde houding en veranderen te weinig. Dit zorgt voor samengedrukte gewrichten en vermoeide spieren. Deze spieren geraken gespannen en na enige tijd resulteert dit in chronische spasmen. We kunnen dan pijn in dat gebied krijgen. En chronisch gespannen spieren maken dat de wervels in het gebied minder ruimte krijgen, waardoor ook de tussenwervelruimten smaller worden.

Zo kan je na verloop van tijd problemen krijgen zoals lage rugpijn, spanning in de bovenrug, stijve nek, enz.

Maar het is niet alleen de rug zelf die getroffen wordt.

Hoe zit het met de rest van het lichaam?

Zeer eenvoudig gezegd, van (het gebied van) de wervelkolom zijn er zenuwen en bloedvaten die naar andere delen van het lichaam gaan. Naar spieren in de armen en benen, naar de organen en naar verschillende weefsels in ons lichaam.

Wanneer de wervels te dicht bij elkaar komen en de spieren rondom hen te gespannen zijn, hebben de zenuwen en bloedvaten niet genoeg ruimte om goed te werken. Ze kunnen niet alle noodzakelijke informatie doorgeven aan de delen van het lichaam waarmee ze verbonden zijn, zoals de organen.

Als bijvoorbeeld je bovenrug te gespannen is, kan je problemen hebben met de longen of het hart. Als de wervels in het midden van de rug te dicht bij elkaar staan kan je problemen hebben met de maag of de lever. Lager in de wervelkolom zijn er zenuwen die naar de darmen en de nieren gaan.

Verschillende aandoeningen zoals astma, aritmie, maagstoornissen en darmklachten hebben vaak een verband met een blokkade in het verbonden gedeelte van de wervelkolom. Dus om dergelijke klachten goed aan te pakken kan het aangeraden zijn om je houding te verbeteren. Zodat je ervoor te zorgt dat de wervels meer ruimte krijgen, de spieren errond meer ontspannen zijn en dat de bloedvaten en zenuwen beter hun werk kunnen doen.

Andere ongemakken

Ook andere klachten in het lichaam hebben vaak een verband met wat er gebeurt in en om de wervelkolom. Problemen in de armen, zoals tennis- of golfelleboog, carpaletunnelsyndroom en andere repetitive strain injuries hebben meestal een verband met een blokkade in de wervelkolom. Dit kan in de nek en/of de bovenrug zijn.

Goede houding!

Hetzelfde geldt voor heup-, knie- en enkelproblemen. We leggen vaak meer gewicht aan de ene kant van het lichaam. Veel mensen zijn rechtshandig en zullen die kant meer belasten. Daardoor kan de wervelkolom lichtjes gekromd geraken en de spieren aan een kant van de wervelkolom zouden meer gespannen kunnen zijn. Bijgevolg kan je meer pijn of ongemak aan die kant krijgen. Maar niet noodzakelijkerwijs, het kan ook gebeuren dat je meer problemen aan de andere kant krijgt, omdat die kant uit balans wordt getrokken.

Ook bij de bloeddruk kan er een link zijn met de wervelkolom, vooral in de nek. Als de bloeddruk te hoog of te laag is, kan het aan te raden zijn om de nekpositie te verbeteren. Spanning in dat gebied kan de wervelslagaders vernauwen en de bloedstroom aldaar beïnvloeden.

Wat kunnen we doen?

Oefeningen die helpen om houding te verbeteren zijn essentieel voor een goede gezondheid. Het gaat er niet alleen om om te bewegen, maar ook om dat op de meest gunstige manier voor je lichaam te doen. In Taijiwuxigong zoals ontwikkeld door mijn leraar dr Shen Hongxun leggen we de nadruk op het verbeteren van houding om jezelf te helen. Als je last hebt van een van bovengenoemde aandoeningen ben je van harte welkom in een van mijn lessen of workshops om erachter te komen welke oefeningen voor jou gunstig zijn. Ook vele andere klachten hebben een link naar blokkades in de wervelkolom, dus als je hieromtrent vragen hebt laat me het zeker weten.

Foto’s: 1.L0002877 Stooping skeleton “Compendiosa…”, T. Geminus, 1553,Wellcome Library, London. Copyrighted work available under Creative Commons Attribution only licence CC BY 4.0 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
2. Haitaton by Skoivuma Wikimedia Commons

Deze pagina is ook beschikbaar in: Engels

Andere blogartikelen die je mogelijk ook interessant vindt:

Geplaatst in Blog, Tai Chi Getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Reacties zijn gesloten.