Psoasspier?

De psoasspier en waarom die belangrijk is

Enkele jaren geleden merkte ik dat als ik de taiji vorm oefende ik een stretch voelde van de binnenkant van het dijbeen helemaal tot in het midden van de rug, soms zelfs tot in de nek. Ik vroeg me af welke spieren ik dan aan het uitrekken was.

Het was toen ik Liz Koch haar werk (www.coreawareness.com) tegenkwam dat ik me realiseerde dat het de psoasspier was die ik voelde.

De psoas is de diepste spier van het menselijk lichaam en beïnvloedt ons structureel evenwicht, het geheel van onze spieren, soepelheid, sterkte, de reikwijdte van onze beweging, de beweeglijkheid van onze gewrichten en het functioneren van onze organen.

Waar ligt die spier?

Psoas

Vertrekkend vanuit de beide zijden van de wervelkolom gaat de psoas lateraal naar beneden van de 12de borstwervel (T12) en elk van de 5 lumbale wervels. Ze gaat naar beneden doorheen de kern van de buik, de onderbuik, en hecht zich vast aan de top van het dijbeen.

De psoas is de enige spier die de benen met de wervelkolom verbindt. Ze maakt dat we rechtop kunnen blijven en dat we onze benen kunnen heffen om te stappen. Een gezonde psoas die goed functioneert stabiliseert de wervelkolom en geeft steun doorheen de romp, waarbij ze een soort schap vormt voor de vitale organen in de buik.

De psoas is met het middenrif verbonden door bindweefsel. Beiden hangen vast aan een groot deel van dezelfde wervels. Een gespannen psoas kan dus ook onze ademhaling negatief beïnvloeden. De psoas is ook direct verbonden is met het  instinctieve brein en zal opspannen als we angstig worden.

Meer dan gewoon een spier

Volgens Liz Koch is de psoas méér dan een spier die de kern stabiliseert. Het is een waarnemingsorgaan dat uit bio-intelligent weefsel is samengesteld en “letterlijk onze diepste overlevingsdrang belichaamt, en meer zelfs, ons elementair verlangen om te bloeien, te gedijen”

Steeds als er angst optreedt, trekt de psoasspier samen – deze brengt het lichaam in een toestand van vluchten of vechten. Door continue stress, of moeilijke ervaringen in de seksuele organen kunnen we niet meer diep in ons lichaam (naar beneden en naar achteren toe) ontspannen, waardoor de psoasspieren zich bij de meesten van ons in een permanente spanning bevinden.

Als we de psoas voortdurend samentrekken als gevolg van stress of spanning, dan begint deze spier korter te worden. Dit leidt tot een reeks pijnlijke aandoeningen zoals lage rugpijn, pijn ter hoogte van het staartbeen, sciatica, problemen met de wervelschijven of de wervels, scoliose, heupdegeneratie, kniepijnen, menstruatiepijn, onvruchtbaarheid en verteringsproblemen.

Ook het middenrif geraakt zo gespannen en de ademhaling wordt bemoeilijkt.

Eigenlijk kan je zeggen dat een chronisch gespannen psoas je lichaam voortdurend signalen geeft dat het in gevaar is, tot uiteindelijk de bijnieren (die adrenaline produceren) en ook het immuunsysteem uitgeput geraken.

Wat kan je doen?

Bij de psoasspier is het vooral van belang om je ervan bewust te worden en te ontspannen. De beste oefening hiervoor is een basisoefening uit de Alexandertechniek, een fijne methode om je bewust te worden van hoe je je lichaam gebruikt en hoe je dat beter kunt doen.

Lig op de grond of op een matje, op de rug. Knieën zijn opgetrokken en voeten plat op de grond. Voeten zijn parallel met elkaar en ongeveer 30-40 cm verwijderd van de billen.
Nek is lang. Als je merkt dat je kin te veel uitsteekt – richting plafond dus – leg dan een dun kussen of opgevouwen handdoek onder je hoofd zodanig dat de nek parallel is met de vloer.
Armen ontspannen naast het lichaam op de grond. Handen kunnen naast het lichaam liggen, of ontspannen op de ribben of de onderbuik.
Ontspan, voel je rug ontspannen naar de grond toe. Duw hem dus NIET in de grond. Lig daar gewoon. Je hoeft niets te ‘doen’. Gewoon ‘zijn’.
In deze houding helpt de zwaartekracht om je psoasspier te ontspannen en voel je meer vrede in jezelf en met de wereld.
Lig gedurende een kwartier of langer in deze houding. Doe dit elke dag, bv. als je thuis komt van je werk.

Meer weten?

Ik heb het in de wekelijkse lessen regelmatig over het gebied van de psoasspier. En ook tijdens de Qigong en Stemwerk workshop die in het voorjaar doorgaat. We spenderen dan een hele dag aan de psoasspier, met uiteraard veel oefeningen om ons bewust te worden van die spier en ze te ontspannen. Zie de kalender voor alle info.

Contacteer me als je vragen hebt of wilt boeken.

Deze pagina is ook beschikbaar in: Engels

Andere blogartikelen die je mogelijk ook interessant vindt:

Geplaatst in Blog, Tai Chi Getagd met , , , , , , , , , , , , , , ,

Reacties zijn gesloten.