Wat wil dat nu eigenlijk zeggen, echt ontspannen?

Ontspannen, hoe doe je dat?

Relaxing…. Or not?

We hebben het vaak over stress en stress management, vooral als we met burnout of gelijkaardige klachten rondlopen. Maar echt ontspannen, wat houdt dat in? Wanneer we willen ontspannen, dan gaan we bijvoorbeeld in de zetel hangen, of onderuit gaan zitten in een stoel. Maar ben je dan echt ontspannen? Want alles zakt in elkaar, en binnenin je lichaam zit alles op elkaar gedrukt. Heel ontspannen is dat niet echt.

In Taiji en Taijiwuxigong gaat het er voortdurend over, ontspannen. Het is een van de basisprincipes. Maar dat wil zeker niet zeggen dat we in elkaar zakken, integendeel. Wat wil dat dan wel zeggen, ontspannen?

We willen ons lichaam open en soepel maken zodat de ‘Qi’ overal kan stromen. Wat Qi juist is, daar is nog veel over te zeggen (*). Voor mij gaat het over innerlijke bewegingen in je lichaam. Als alles goed zit dan beweeg je alsof je wordt bewogen van binnenuit, met een minimum aan inspanning.

Een van de dingen die ik het meeste zeg in mijn lessen is ‘schouders ontspannen’ :-).

In Taiji en Taijiwuxigong gaat ontspanning over een minimum aan spierkracht gebruiken om een beweging uit te voeren. Dit is van essentieel belang in Taiji zowel als gevechtskunst en als gezondheidssysteem

We hebben bijvoorbeeld heel gemakkelijk de neiging om de schouders op te trekken wanneer we de armen omhoog brengen. En dat is wat we juist willen vermijden. We willen enkel die spieren gebruiken die we echt nodig hebben om de beweging uit te voeren. We gebruiken een zachte kracht, die mee wordt gestuurd door onze geest, onze intentie. We willen de spieren ontspannen en tegelijk de gewrichten openmaken, verlengen.

Echte ontspanning heeft een zekere vitaliteit in zich. Je bent voortdurend op zoek naar ruimte in je lichaam door te ontspannen en verlengen tegelijkertijd.

Als beginnende student zal je vooral letten op het loslaten van spanning en harde (spier)kracht. Wanneer dat beter en beter begint te lukken kan je het verschil gaan ervaren tussen te ontspannen bewegen, waardoor alles slap en levenloos lijkt, en echt ontspannen bewegen, zoals een kat, wat volledig vitaal en alert is.

Wanneer bijvoorbeeld de schoudergewrichten ontspannen zijn kunnen de armen en handen vrijelijk bewegen. Ze zijn ontspannen en soepel.

Echte ontspanning is ook ‘zwaar’, in die zin dat je veel steviger zal staan. Je geeft als het ware alle spanning aan de grond en je voelt je meer gegrond. Spanning in het lichaam maakt dat alles hoog zit en je voelt precies alsof alles zich in je hoofd afspeelt en dat je weinig verbinding hebt met je lichaam.

De vraag van 1 miljoen: Hoe doe je dat nu, dat ontspannen?

Ik herinner me dat toen ik les begon te volgen bij mijn leerkracht Dr Shen Hongxun, hij op een gegeven moment in een les zei, ‘How do you relax?’. En ik dacht, aha, nu komt het! En dan zei hij, ‘You relax’. Frustrerend vond ik dat….

Sofie-Ann Bracke workshops

Taijiwuxigong, creating space

Maar geleidelijk aan begon ik het te snappen. Je kan inderdaad alleen maar ontspannen door te ontspannen. Het is iets dat je on-tel-bare keren tegen jezelf zegt, bij elke beweging, opnieuw en opnieuw en opnieuw. Terwijl je een beweging uitvoert let je op wat je aan het doen bent, en telkens als je spanning voelt vraag je vriendelijk aan jezelf om te ontspannen. Elke seconde opnieuw. Je brengt bijvoorbeeld je armen omhoog en voelt dat je rechterschouder wat omhoog gaat, ontspan. Je draait je torso en je voelt spanning in je linkervoet, ontspan. Je maakt je nek langer door je kin in te trekken en je merkt spanning in je kaakgewrichten, ontspan.

En dat blijf je doen, elke keer opnieuw.

Dit is wat Taijiwuxigong en Taiji inhouden. Het is mindfulness in beweging, want je bent voortdurend alert op wat je doet en hoe je het meer ontspannen kan doen. Zo kan ook je geest ontspannen, want je bent bezig met het hier en nu in je lichaam en met niets anders.

Wil je dit aan den lijve ondervinden dan ben je welkom op een les of workshop. Je kan me ook contacteren voor meer info.

Wil je iets meer lezen over ‘Qi’ kan je het artikel lezen dat mijn leerkracht Dr Shen Hongxun hierover heeft geschreven: Qi, Chi, Ki.
Wil je meer weten over Taijiwuxigong, de basisprincipes en hoe het is ontstaan dan verwijs ik je graag naar taijiwuxigong.com

Foto 1: Flare at FreeDigitalPhotos.net
Foto 2: Psychologies workshop
Foto 3: Hans Schouten

Deze pagina is ook beschikbaar in: Engels

Andere blogartikelen die je mogelijk ook interessant vindt:

Geplaatst in Blog, Over mij, Tai Chi Getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Reacties zijn gesloten.